EU-kommissionen har föreslagit att medlemsländerna själva ska få bestämma sin digitalmoms. Det öppnar för att momsen på digitala böcker och tidningar kan komma att sänkas med nästan 80 procent.
Momssatsen för fysiska böcker och tidningar ligger på sex procent i Sverige, men på grund av en EU-reglering är den motsvarande momsen 25 procent för deras digitala motsvarigheter. Det har lett till en mångårig debatt om huruvida digitala momsen borde sänkas, och på torsdagen öppnade EU-kommission för den möjligheten i ett nytt förslag.Beskedet tas emot med stor entusiasm i medievärlden, som på senare år kämpat med sviktande annonsintäkter och en dalande fysisk upplaga.
I ett pressmeddelande från Tidningsutgivarnas vd Jeanette Gustafsdotter är detta besked efterlängtat: Äntligen! Det här har vi jobbat aktivt för i flera år. Och vi är verkligen glada över att se ett förslag som gör det möjligt för medlemsstaterna att tillämpa reducerad moms för medieutgivares digitala produkter, på samma sätt som i dag gäller för tryckta tidningar och böcker. För hela nyheten, klicka HÄR och för att läsa pressmeddelandet, klicka HÄR