Stockholmsbaserade poeten Daniel Boyacioglu, har skrivit librettot och agerar Jokern i föreställningen, och Chris Torch är konstnärlig ledare på Intercult.

– På tåget hem efter en inställd performance (under genrepet bröt jag revbenen på koreografen jag arbetade med) stötte jag på Chris. En gemensam nämnare mellan mig och Chris är att vi båda hållit på med brottning. Jag blev glad över att framhäva något som man inte varit riktigt framgångsrik i, som ett fint minne. Man blev aldrig den där stora brottaren.

– Vi pratade om att man skulle skriva om brottning, och jag visste inte hur allvarlig han var men han sa ”gör en opera!”. Jag trodde det va ett skämt först, men han sa det nog vid något ytterligare tillfälle och sen etablerade sig denna tanke i min skalle och så började vi jobba. Chris etablerade en relation med operans chefsdramaturg Stefan Johansson. Sen sålde jag in idén till Paula af Malmborg tillsammans med Intercults Tomas Bokstad. Då va vi librettist, kompositör och extern producent. En trio som operan inte kunde tacka nej till. Och på den vägen är det. Så gick det till.

– Det va TUR att det blev ett bra libretto. Jag hade sålt in det här framgångsrikt överallt. Jag fick ett halvår på mig och disponerade det på följande vis: Magont i fem månader. När det var en månad kvar satte jag mig och skrev i tre dagar och levererade på en vecka.

– Jag kommer ihåg hur berörd jag blev då, när Mikael Ljungberg tog livet av sig. Jag tror att hade jag varit en framgångsrik brottare då och kanske träffat Mikael Ljungberg så hade jag inte tyckt att det va en större grej att göra en opera på. Men eftersom jag har den här, som på arabiska heter hasra, det här lilla hålet i hjärtat, en önskan och längtan till en ouppfylld grej att jag blev aldrig någon brottare, så blir den där världen större och mycket mer laddad. Åh min stora idol och hjälte blir han helt plötsligt och jag känner att han blir en stor symbol och han hade gått bort.

– Det är klassisk på det sättet att hans livsöde liknar många av våra klassiska historier. Det är en stor stark man som är tyst och sen tar livet av sig. En man som vill mycket, bär på mycket och har åstadkommit mycket. Att han råkar vara brottare är inte centralt. Frågan som ställs i operan är vad händer med våra hjältar eller vem som helst när man har satsat ett helt liv och sen uppnår det. Den är aktuellt för många som kämpar för någonting.

Läs mer om föreställningen och kringaktiviteter på Operan.se / (Sorry, only in Swedish)